TÜRK HALK
OYUNLARI İÇİNDE
DİYARBAKIR HALK OYUNLARININ
YERİ VE ÖNEMİ
Diyarbakır yöresi halay
türüne giren oyunları kendi bünyesinde barındırır. Yörede oyunlar genelde
coşkuyu, sevgiyi, ahengi, hüznü, yiğitliği, mertliği ve günlük doğa olaylarını
içerir. Oyunların çok eski kökeni olmasına rağmen bugünlere kadar gelmişlerdir.
Bütün oyunlar yörenin yaşayış biçimi, sosyal ve kültürel ilişkilerinden
etkilenmiştir. Yöre oyunlarda işler adım hemen hemen bütün oyunlarda sağa
doğrudur. Aynı oyunlar farklı ilçe veya farklı köylerde aynı biçimde veya küçük
nüanslarla oynanmaktadır. Bununda en büyük nedeni ise aşiretlerin bölünüp
değişik yerlere yerleşmesidir.
Diyarbakır’da halk oyunları ;
kına geceleri, düğün, bayram ve özel zamanlarda oynanır. Bazen sohbet ve
eğlenme amaçlı gidilen yerlerde halk oyunları da oynanır. Bazen de yöreye özgü
eyvanlı evlerde eğlence amaçlı bir araya gelinir ve bu muhabbetlerin açılışı
halk oyunlarıyla yapılır ve ardından müzik ile devam eder, hatta bu güzel
sohbetler için özel davul zurna bile temin edilir.
Yörede oyunlar genelde
ağırdan başlayıp hızlanarak devam eder. Oyun formları genellikle ;
·
Düz çizgi,
·
Karşılıklı iki düz çizgi,
·
Yarım daire,
·
Daire formundadır.
Bazı kırsal kesimlerde ise
çeşitli biçimde diziler oluşturulur ve sözlü sözsüz ezgiler eşliğinde oynanır.
Oyunlar serçe parmaklar, kollar ve avuç içlerinin birleşmesiyle oynanmaktadır.
Bazı oyunlarda kollar serbest bir halde seyir gösterir.
Örneğin Çepik
oyunu
gibi. Yörede bazı oyunlar belli
araçlar eşliğinde oynanır. Bu araçlar genelde ;
·
Teşi,
·
Bakraç,
·
Tüfek,
·
Sopa,
·
Tırpan,
·
Kepenek ‘tir.
Seyirlik oyunları geçmişte
gerçekleşen olaylar, doğadan etkileşim, dini inançlar ve hikayelerden derlenip
belli bir formda ve uygun müzikle sahneleme olayıdır. Bu oyunlar yörede halen
eski canlılığını koruyarak oynanmaktadır.
DİYARBAKIR’DAKİ HALK OYUNLARI
İSİMLERİ
·
KEŞE - O
·
DELİLE (DELİLO)
·
GOVEND (HALAY)
·
HARRANİ (ESMERİM)
·
ŞUŞANE (TEK AYAK)
·
DU - NIG (ÇİFT AYAK)
·
ÇAÇAN
·
ÇEPİK
·
MERYEMO
·
PAPURE
·
DÜZO
·
KADIN DELİLOSU
·
KADIN HALAYI
·
TEŞİ
·
BERİ
·
TEŞİ (ERKEK)
·
GUR - U PEZ (KURT KUZU)
·
HASAT
·
KELEK
·
ŞUR - U MERTAL (KILIÇ KALKAN)
·
ÇÖMÇE GELİN
DİYARBAKIRDA HALK OYUNLARI KOSTÜMLERİ
Diyarbakır
yöresinde hakim olan sert, karasal iklim ve yarı kurak yayla iklimi sebebiyle yazlar sıcak ve kurak, kışlar ise
çok soğuk geçer. Birazda bu iklimin etkisiyle halk arasında
birlik, beraberlik, dayanışma daha yoğundur. Bu yoğunluk geleneklere
daha sıkı sarılmayı, inançlarına daha
fazla sahip çıkmayı beraberinde getirmiştir.
Tüm bu
geleneklere bağlılık giyim kuşamın muhafaza edilip günümüze kadar dimdik ayakta gelmesini kolaylaştırmıştır.
Halk oyunları denilince en
önemli unsurlardan biri de şüphesiz giyilen kıyafettir. Yöresel özellikleri
tamamıyla yansıtan öğedir kıyafet. Diyarbakır yöresel özelliği sebebiyle giyimin yeri çok önceliklidir. Cumhuriyet
Dönemi’nde giyilen şehir kıyafetleri de yöre
halkının giyimine her dönem ne denli özen gösterdiğinin belgesidir.
Yörede giyilen kıyafeti
etkileyen unsurlardan bazıları ;
Yörede birçok kültürün
beraber yaşaması ve kültür alışverişinde bulunulması, özündekini kaybetmeden giyilen
kıyafetleri etkilemiş ve bu etkileşim yöre kıyafetlerine zenginlik katmıştır.
Yörenin iklimi, coğrafyası ve
içinde bulunduğu ekonomik şartlar kıyafetler üzerinde etkili olup günlük
yaşamda daha güzel görünüp, insanlar üzerinde güçlü gözükmek ve özel günlerde
kendini öne çıkarmak faktörleri
kıyafetler üzerinde önemli rol
oynamıştır.
Bölgede hakimiyet kuran
medeniyetlerin, kıyafetlerle ilgili koyduğu yasaklar ve önerdiği kıyafetler hiç
şüphesiz ciddi birer etken olup kutsal kitaplar ve dini yayan insanlar
giyilenler hakkında kesin hükümler verdiğinden dinsel inançlar bireylerin
giyimi üzerinde ciddi anlamda etkiler
bırakmıştır.
KADIN KOSTÜMÜ
Başa
Giyilenler
·
Kofi
Kenarları
çuhaya benzer kumaşla çevrelenmiş, tepesi ise ipek veya benzeri
ipliklerle elde edilmiş bir başlıktır.
Parçaları ise ;
·
Tar denilen tas biçimindeki tahta yada tenekeden
yapılmış malzeme
·
Tarın üstüne geçirilen saçaklı yada saçaksız fes
·
Kofiye takma saç eklenir ve yanlardan örgüler
sarkıtılır.
Açık başa önce
beyaz renkte tülbent sonra yörede şaar denilen sarık ve bununda üzerine genelde
canlı renklerden seçilen puşular sarılır. Kofinin üstüne sarılan şaar düğümüne
göre takan kişinin hangi bölgeye ait olduğunu belirtir.
·
Fes
Keçeden yapılan, baştan bele
kadar uzanan,iki türlüsü olan bir başlık çeşididir.
·
Fini Fes ; Saç bağı olmayan ve içinde kasnak bulunan, genelde
yaşlıların tercih ettiği fes çeşididir.
· Kofi Fes ; Saç örükleri bulunan ve
genelde çift yada kırk örüklü çeşitleri olan fes çeşididir. Genelde genç kızlar kullanır ve
saç örgüleri ise mavi boncuk, gümüş
penez, mecidiye, muska yada saç bağları ile süslenmiştir.
·
Tülbent
Başa boylu
boyunca saçlar görülmeyecek şekilde örtünen, ince sık tülden yapılan, genelde beyaz renk ve
kare şeklinde olan ince bir baş örtüsüdür. Yörede “Çit” adı da verilir. Bu
örtünün etrafı elde örülmüş oyalar ve pullarla çevrili olanları da mevcuttur.
Bunlara ise yörede yazma adı verilir.
·
Şaar
Kare şeklinde,
siyah zemin üzerine, değişik renklerden çizgiler bulunan bir baş
örtüsüdür. Önce üçgen daha sonra ince bir
şekilde katlanıp kofinin etrafına sarılıp düğümlenir. Yörede “Çar ve Heftrenk”
(7 renk) isimleri de verilir.
·
Puşu
Özel kumaştan
dokunan, renk ve dokunuşlarına göre adlandırılan, hemen hemen her rengi bulunan
bir baş bağıdır. Başın gerisine alından geçirilip sarılmak suretiyle kofinin
üzerine sarılıp düğümlenir. Genelde canlı renklerden seçilir ve isteğe göre
sayısı çoğaltılabilir.
Bedene Giyilenler
·
Fistan
Kolları
ve boyu uzun, etek kısmı büzgülü, genelde kadifeden yapılmış bir üst giysidir.
Bu kıyafete bazı yerlerde fistan bazı yerlerde ise entari denilmektedir.
Ağırlıklı olarak çiçek desenli modeller seçilen bir giysidir.
·
Üçetek
Genelde kadife kumaşlardan
yapılmış, önden ve yandan yırtmaçları bulunan, üzeri kendinden desenli bir üst
giysidir. Ağırlıklı olarak canlı renkler
ve çiçek desenli modellerden seçilir. Yörede mevsim ve iş şartlarına göre
kullanılan bir giysidir.
·
Kotik
Kadife yada
benzeri kumaşlardan yapılan, üzeri değişik motiflerle süslenmiş, kolu dirseğe
kadar ve önü açık bir üst giysisidir. İsim olarak kotik adını alması yörede
kısa olana kot adı verildiğindendir. Düğmesi yada ön tarafı birbirine
bağlayacak bir ek parçası bulunmaz. Üzerindeki işlemeler genelde sarı simlerden
yapılır.
·
Şalvar
Yörede “Tuman” denilen
çiçekli yada kendinden desenli kumaşlardan olan, ağı dar ve düz normal paçalı
bir alt giysidir. Beli ve ayak paçaları lastikli olup, belden tam ayak bileğine
kadar uzanmaktadır. Genelde göze hoş gelen desenli modellerden seçilir.
·
Kuşak
Birçok yerde “Ağabani”
denilen genelde sarı yada açık renklerden oluşan üzeri işlemeli bele sarılan
bel sarığıdır. Katlanarak ince bir sekile getirilip sıkıca bele
sarılır.
·
Önlük
Bele bağlanan ve fistanın
kirlenmesini önleyen değişik kumaşlardan yapılmış önlüktür. Genelde kiri
saklasın diye koyu renklerden seçilir. Yörede bir diğer adı “Peştamaldır”.
Ayağa Giyilenler
·
Çorap
Koyun yününden,
diz altına kadar uzanan, elde işlenen ve değişik motiflerle süslenen bir ayak
giysisidir. Yörede bir diğer adı “Yün Çoraptır”.
·
Yemeni
Deriden yapılan,
ağırlıklı olarak beyaz, krem veya siyah
renklerden seçilen,
önü kapalı, bağcıksız, arka tarafında tutup çekilsin diye kulakçığı bulunan bir
ayak giyeceğidir. Yörede “Poçikli Yemeni” adı verilmektedir
ERKEK KOSTÜMÜ
Başa
Giyilenler
·
Tiftik Külah
Deve tüyünden
yapılan, genelde koyu renklerden seçilen ve üzerine yöresel ipek puşular
bağlanan bir başlıktır. Kulakların ucunu içine alacak şekilde başa geçirilir ve
üzerine puşu bağlanarak düğümlenir. Düğüm ekip başında sağa diğer oyuncularda
sola sarkıtılır. Yörede koyun yününden yapılanı da mevcut olup, buna ise “Kum
Külah” adı verilir.
·
Cemadani
Yörede birçok
değişik isim verilen, kare şeklinde, kenarları püsküllü ve ağırlık olarak
siyah-beyaz yada kırmızı-beyaz renkteki baş bağıdır. Önce ikiye üçgen şekilde
katlanır daha sonra alından itibaren tüm başı saracak şekilde başa sarılıp
bağlanır.
·
Sekiz köşe Şapka
Yörede bir çok erkeğin tercih
ettiği, değişik renk ve modelleri bulunan, bir
başlık çeşididir.
Bedene Giyilenler
·
Gömlek
Düz yada çizgili kumaşlardan
yapılan, cepsiz, hakim yaka, önü ve kolları düğmelidir. Yörede ağırlıklı olarak
düz zemin üzerine çizgili veya kendinden çizgili olanları
tercih edilir.
·
Yelek
Gabardin kumaştan yapılan,önde
cepleri olan, hakim yaka, kolsuz bir üst giysidir. Şalvarla aynı kumaşı içerir,
arka kısmında ipleri mevcut olup bu ipler birbirlerine düğümlenir. Yörede “Kırk
Düğme” adı da verilmektedir.
·
Şalvar
Gabardin kumaştan yapılır
yandan cepleri bulunan, ağı bol, paçaları dar, önden uçkuru bulunan bir alt
giysidir. Uçkur bağı yün iplerin değişik renklerde boyanıp dokunmasıyla
yapılır. Bu bağ şalvara takılır, önden düğümleri şalvarın içinde kalacak
şekilde bağlanır. Daha önceleri cep ve paça kısımlarına akrep, yılan motifleri
işlenilmiştir, şimdileri ise motifli şalvarların sayısı azalmıştır.
·
KUŞAK
Kare şeklinde, kenarları
püsküllü, rengarenk olan ve bele dolanan bir bel sarığıdır. Püskülleri içeri
alınıp, ikiye üçgen şeklinden kıvrımlı bir biçimde inceltilerek bele sıkıca
sarılır. Eski zamanlarda “Acem Kuşağı ve İpek Kuşaklar” kullanılmıştır.
Ayağa Giyilenler
·
Çorap
Koyun yününden,
diz altına kadar uzanan, elde işlenen ve değişik motiflerle süslenen bir ayak
giysisidir. Yörede bir diğer adı Yün Çoraptır.
·
Yemeni
Deriden yapılan,
ağırlıklı olarak beyaz, krem veya siyah
renklerden seçilen, önü kapalı, bağcıksız, arka tarafında tutup çekilsin diye
kulakçığı bulunan bir ayak giyeceğidir. Yörede “Poçikli Yemeni” adı verilmektedir.
DİYARBAKIR HALK OYUNLARINDA TAKILAR
Kadın
Takıları
Baş Takıları
·
Şırrık
Yörede
çok yaygın olarak kullanılan, sadece gümüşten imal edilen, üzerinde damla,
güneş, yaprak, yılan motifleri bulunan bir takı çeşididir. Takının orta kısmı
alnın tam ortasına gelecek şekilde Kofi denilen başlığa tutturulur. Boyuna
takılacak şekilde, kolye biçiminde olanları da mevcuttur.
·
Eyyün
Bir parça kumaş üstüne
düzenli bir şekilde altın paralar sıralanır. Yapılan bu takı Kofinin üstüne,
yani kaşın tam üstüne gelecek şekilde yerleştirilir, başın arka kısmında düğüm
atılır, bazı bölgelerde ekonomik güce göre altın yada gümüş paralar olarak
değişebilir.
·
Küpe
Kulağa süs olarak takılan ve
hala eski canlılığıyla kullanılan bir takı çeşididir. Genelde yöreye özgü
küpeler ;
·
Kişnişli
Küpe
·
Habli
Küpe
·
Fiyonklu
Küpe
·
Tut
Küpe
·
Doktor
Diş Küpe
·
Hızma
Yörenin belli kesimlerinde
kullanılan, bayanların sağ yada sol burun deliklerine takılan bir takıdır.
Genelde altın yada gümüş olup, üzerinde mavi boncukta olabilir.
Boyun Takıları
·
Hamayli
Yörede “Boylamada” denilen
bir süs eşyasıdır. Hamayli bayanlarda kötü rüya, karanlıklardan ve nazardan korunmak amaçlı takılır. Genelde yörede
bayanların yazın içlerine giydiği “Melankof” ve günlük zamandaki “Fistanın”
arasında olup dışardan gözükmez. Diğer takılardan farklı özelliği dini inanışın
etkisinde kalarak içinde “Kurandan Ayetler” vardır.
·
Kolye
Yörede yaygın olan ve fazlaca
çeşidi bulunan bir boyun takısıdır.
·
Habli
Kolye
·
Kişnişli
Kolye
·
İncili
Kolye
·
Yapraklı
Kolye
·
Kozanlı
Kolye
·
Direkli
Kolye
·
Badem
Yapraklı Kolye
·
Beşibirlik
Beş altın lira değerindeki
Osmanlı parasıdır. Yörede “Beşibiryerde” adı verilmektedir. En yüksek altın
para sayılan takı, ip yada kumaş parçası üzerine beş adet takılır ve öylece
boyuna asılır.
·
Mercan
Mavi ve turuncu renklerden,
üç sıralı boncuktan olup, genç kızların boynuna taktığı
bir takıdır. En temel özelliği tam boynu saracak
şekilde olmasıdır. Hamayli (boylama) gibi sarkmaz.
·
Süt Muskası
Yörede sütten kesilen
bayanların taktığı ince, gümüş,üstünde ayetler bulunan ve ortasında taş olan
bir boyun takısıdır.
·
Kordon
Metalden olup kırsal
kesimdeki bayanlarda ucuna kullandığı sandığının anahtarı,
şehir merkezinde yaşayan bayanların ise giydikleri
elbisenin sol üst köşesindeki cebe koydukları cep saati kordonudur. Yani kırsal
kesimdeki bayanlar için anahtar, şehir merkezindeki bayanlar için saat kordonu
görevini gören bir boyun takısıdır.
·
Kehribar
Yörede sarılık hastalığına
yakalanan bayanların kullandığı, ceviz büyüklüğünde, ortasından ip geçen, sarı
kehribar taşında olan bir boyun takısıdır.
Kol Takıları
·
Bilezik
Dönemine göre çeşitli
motiflerle süslenen, değişik işçiliği olan deri, ağaç, bakır, gümüş, altından
yapılan, eski dönemlerde erkeklerinde kullandığı söylenen ve hala yaygın olarak
kullanılan süs takısıdır.
·
Hasır
Bilezik
·
Paralı
Bilezik
Bel Takıları
·
Gümüş Kemer
Gül, menekşe, lale, yonca
yaprağı gibi motifleri bulunan gümüşten imal edilip ve bele takılan bir süs
eşyasıdır.
Ayak Takıları
·
Halhal
Yörede genç kızların ve
çocukların ayaklarına taktıkları, pirinç yada gümüşten yapılan, hareket ettikçe
ses çıkaran bir ayak takısıdır. Halhalın ses çıkarması çocuğa yaklaşan zararlı
hayvanları korkutmak içindir.
Erkek Takıları
·
Hamayli
Asıl amacı nazardan korunma
olan, şekil olarak ta kare, üçgen, dikdörtgen veya silindir şeklinde olan boyun
takısıdır. Boyuna koldan geçirilerek takılır. Genelde deriden ve sade bir
biçimde yapılır.
·
Pazubant
Dinsel inançlardan ilgili
nazardan korunmak amaçlı doğan, üzerinde yılan, akrep, tabanca şekilleri
bulunan, kare, üçgen ve dikdörtgen şekilleri olan, kolun dirsek ile omuz arsına
takılan bir kol takısıdır.
·
Köstek
Yörede iki değişik çeşidi
bulunan, en eski erkek takılarından olan, bir takı çeşididir. iki şekli
mevcuttur ;
·
Boyundan asılan ve ucuna saat takılan.
·
Yeleğin düğme iliğine kancasıyla tutturulan ve ucuna saat
takılıp saatle beraber yeleğin cebine bırakılan.
·
Zincir
Gri
veya sarı renkte olup, yeleğin düğme iliğinden tutturulup, kuşağın iç kısmına
konan bir takıdır.
·
Mendil
Yörede
genelde açık renklerden seçilen, kare şeklinde, işlemesiz olup katlanarak
kuşakla yelek arsına sıkıştırılarak takılan bir aksesuar çeşididir.